Igen
nagyszerű volna, ha az egységes színvonalú oktatás egységesen magas
színvonalat jelentene. Csakhogy a történelem minden tapasztalata azt
mutatja, hogy a színvonal egységesítése inkább ahhoz vezet, hogy az
addig kiemelkedő intézmények középszerűek, de legalábbis középszerűbbek
lesznek, sok színvonaltalan intézményt pedig nem sikerül javítani.
A magyar társadalmi kohézió szempontjából a cél az, hogy a közoktatás minősége az országban mindenhol egyenlő legyen – nyilatkozta
a minap Kövér László a Magyar Katolikus Rádióban. A tétel a kormány
közoktatási reformjának egyik sarkalatos pontja, amivel így,
általánosságban még a reform legtöbb ellenzője is valószínűleg egyetért,
még az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyermekenek Alapítványt
(Mohácsi-féle ámokfutó különítmény) és az iskolában
esélyegyenlőség-növelő intézményt látó szociológusok is.
A
Klik létrehozásának és a központosításnak az egyik fő indoka volt, hogy
az önkormányzatok nem tudják ugyanolyan színvonalon működtetni
iskoláikat. Ami egyébiránt igaz is volt. Amennyiben a „mindenhol egyenlő
színvonalú oktatás” kívánalma annyit jelent, hogy megpróbáljuk emelni
sok leszakadó régió iskoláinak, falusi oktatási intézményeknek és
hasonlóaknak a színvonalát, annyiban támogatandó cél. Az sem árt
éppenséggel, ha van egy olyan minimum tananyag, amit mindenki megtanul
és ami számon kérhető az érettségin, a felvételin. De hát ilyen korábban
is volt, mielőtt csökkentették volna az új Nemzeti Alaptantervvel a
tanárok mozgásterét abban, hogy mit és hogyan tanítanak meg.
Igen
nagyszerű volna, ha az egységes színvonalú oktatás egységesen magas
színvonalat jelentene. Csakhogy a történelem minden tapasztalata azt
mutatja, hogy a színvonal egységesítése inkább ahhoz vezet, hogy az
addig kiemelkedő intézmények középszerűek, de legalábbis középszerűbbek
lesznek, sok színvonaltalan intézményt pedig nem sikerül javítani.
Elég
könnyen belátható, hogy a színvonal akkor lesz mindenhol egységes, ha a
különleges iskolák, a speciális intézmények és az elitiskolák is
beállnak a sorba, egységesülnek, elveszítik karakterüket. Ha nem teszik
meg, akkor nem lesz mindenhol egységes a színvonal, az egész ország
viszont sosem lesz Fazekas, Fasori meg Pannonhalma, miskolci jezsuiták
és veszprémi Lovassy László Gimnázium. Ettől kezdve pedig csak
nézőpont kérdése, hogy ők az egységesen színvonal fölé emelkedő iskolák,
vagy épp a többi van alattuk.
De játsszunk el a gondolattal:
sikerül létrehozni egységes színvonalat mindenhol. Azonos tananyag, jól
fizetett, kiváló tanerők állnak minden iskolában rendelkezésre. Az
elhagyott vidékekre nagy fizetéssel sikerül menő tanárokat lecsábítani.
Mi fog történni?
Hacsak szoros emberfogással nem hagyjuk, hogy
minden iskola és minden tanár kibontakoztassa a saját diákjai
jellemzőinek megfelelően saját magát, akkor bizony egy hipotetikus
rajtvonali start után megindul a differenciálódás. Ezt csak folyamatos
hatósági beavatkozással, vagyis további centralizációval lehet
megakadályozni, ami adminisztratíve elsimítja a keletkező anomáliákat.
Például
régi módra ide-oda helyezzük kötelezően a tanárokat. Vagy megmondjuk a
gyerekeknek, hova mehetnek iskolába, megszüntetjük a szabad
iskolaválasztást. És akkor a vágyott egyenlőséget a helyi sajátosságok,
problémák és a diákok tehetségének kibontakoztatása elé helyezzük.
Mintha az iskolának a társadalmi különbségek kialakulásának
megakadályozása lenne a feladata. Igen, az iskolának számos feladata
közül egyik a felzárkóztatás, a hh-s és hhh-s gyermekek előmenetelének
fokozott segítése. De az is feladata, hogy a tehetségeseket még
magasabbra repítse, és máris nagyobb a „társadalmi különbség”.
A
tehetséggondozás igenis megelőzi az egyenlőség és szolidaritás
kívánalmát. A kibontakoztatott tehetséget elitsuliba kell küldeni, akkor
is, ha ott nem lesznek olyan diáktársai, akikkel úgymond szoknia
kellene az együttélést − amúgy kivel nem kell szokni?
Tágabb
összefüggésbe is helyezhetjük mindezt: a történelem folyamán mindig is
voltak különbségek régiók és települések között jellegükben,
infrastrukturális ellátottságukban. Mindig voltak kiemelkedő és
leszakadó régiók, felkapott és elfelejtett tájak. A városi élet mindig
pezsgőbb volt, mint a falusi. A kormányzati központok kiemelkedtek még
más központokhoz képest is. Semmi sincs persze örökre bebetonozva, elég
csak magyar várostörténeti műveket lapozgatni, hogy lássuk,
mennyi korábbi kiemelkedő település süllyedt vissza a jelentéktelenségbe
és mennyi korábban jelentéktelen település emelkedett föl.
Az
iskolák hálózata nagyjából és egészében ezeket a regionális
különbségeket tükrözi. Azt kívánni, hogy minden iskolában legyen
egységes a színvonal, igazából annyit jelent: az ország minden régiója
legyen ugyanolyan fejlettségű. Csakhogy ahhoz képest, aki kilő, a
többiek le vannak maradva. Ha pedig a fejlett régiókból próbálunk
átcsoportosítani pénzt-paripát-fegyvert a fejletlenekbe központi
újraelosztásos módszerekkel, akkor az ottani továbbfejlődést
akadályozzuk. Minek dolgozzanak egyesek jobban, ha úgyis elveszik a
gyümölcsét és odaadják másnak? A kiemelkedő pedagógus egyik jutalma
lehet, ha válogatni tud a számára kedvezőbb állások közül a
munkaerőpiacon. Ha jobb állásba hívják jobb fizetésért (de legalábbis
jobb állásba, tekintve hogy jelenleg a tanári fizetések kb. hatósági
árasok). Nem volna abszurd, ha a központi városok iskolái helyett a
zsákfalvak iskolái lennének a kiemelkedőek?
Egységes színvonal
tehát nem teremthető. Ettől még igen fontos, hogy segítsünk a leszakadó
régióknak, de ne mások kárára, és az egységesítés-egyenlősítés kívánalma
ne írjon felül minden mást. Nem egy egységes, hanem egy minimális
színvonal megteremtése és megkövetelése volna a legfontosabb.
De
még így is szükséges, hogy a tanár és az iskola diferenciálhasson,
saját profilt alakíthasson ki, legyen széles autonómiája eldönteni, mit
tanít meg és miért a diákok tehetségéhez, előmenetelük igényeihez és a
helyi lehetőségekhez alkalmazkodva mind tananyagban, mind módszerekben.
Az
elitgimiben bizonyára órákon át lehet elemezni az Eötvös-féle
nemzetiségi törvényt, Trianont, holokausztot, 1946-os demokratikus
átmenetet és 1956-ot. Máshol örülnek, ha a legalapvetőbb információkat
elsajátítják a diákok. A nagy autonómia persze nagy felelősséggel jár,
amivel el lehet bukni. De nem biztos, hogy ezt egy ország hátrányára
kell megakadályozni a központi bürokrácia növelésével. Ezt inkább el
kell fogadni, mint örök hibalehetőséget, amit nincs módunk eleve
kiküszöbölni. Ahogy a színvonalbeli különbségeket sem.
Szükség
van elitgimikre, szükség van versenyistállókra, szakkollégiumokra, ahogy
a Waldorfra meg az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumra is. Kisegítő
iskolára, pécsi Gandhira, művészeti sulikra és Huszár-telepi
görögkatolikus iskolára is. Mindenki tanuljon ott, ahol szeretne – és
ahová felveszik. Minden iskola arra törekszik, hogy egyre jobb legyen.
Miért is kellene egymáshoz igazítani őket?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése